پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 272263
درباره FATF به مجمع تشخيص نامه مي‌نويسم/ ما به يمن موشک نداديم
تاریخ انتشار : 1403/06/27 11:57:01
نمایش : 97
رئيس‌جمهور با بيان اينکه اگر بتوانيم FATF و برجام را حل کرده و روابط‌مان را با دنيا اصلاح کنيم، مي‌توانيم به اهداف چشم‌انداز برسيم، گفت: براي رفع تحريم‌ها و FATF به مجمع تشخيص مصلحت نظام نامه خواهم نوشت.
«مسعود پزشکيان» رئيس دولت چهاردهم امروز(دوشنبه) در نخستين نشست خبري خود که با حضور بيش از ۳۰۰ خبرنگار از رسانه‌هاي داخلي و خارجي در محل سالن اجلاس سران کشورهاي اسلامي در حال برگزاري است، گفت: سوال مي شد که چرا جلسه نمي گذاريد. من مي گفتم بگذاريد يکسري کارها را انجام دهيم، بعد جلسه مي گذاريم.

وي افزود: روزي که براي نشست خبري انتخاب شده خود به خود با نگاه ما همخواني دارد، هفته وحدت با آنچه که ما دنبال آن هستيم همخواني دارد. باور و اعتقاد بنده اين است همه کساني که در کشور زندگي مي کنند بر اساس توانمندي حق دارند و بايد در جايگاهي قرار بگيرند که حق شان است، مستقل از قوميت و نژادي که دارند.

رئيس جمهور اظهار کرد: رسول خدا که به مدينه آمد دعواها و اختلافات بين قبايل خيلي بود.

در دولت مسائل قابل نقدي وجود دارد اما تلاش کرديم که با وفاق جلو بياييم

پزشکيان گفت: حضرت علي فرمودند: انسان‌ها از زمان آدم تا کنون، مانند دندان‌هاي يک شانه هستند. هيچ عربي بر عجمي، هيچ سياهي بر سفيدي برتري ندارد، مگر به خاطر تقوا. تقوا در ادبيات اعتقادي و در نگاه منِ مدير يعني حرکت بدون خطا، اين حرکت بدون خطا در اقتصاد، پزشکي، مديريت هر کدام معناي متفاوتي دارد.

وي افزود: مومن و مسلمان حرف محکم و مستند مي‌زند که به سادگي تغيير نکند؛ اين کليت کار ماست و مبناي خود را بر وحدت و انسجام قرار داده‌ايم. الان هم اگر مسائلي هست که مي‌شود نقد کرد، اما تمام تلاش خود را کرده ايم که با وفاق جلو بياييم. با اين نگاه نيامديم که يک جناح و يک دسته بيايد، دنبال افرادي رفتيم که تجربه و سابقه داشته باشند و اثرگذاري داشته باشند.

رئيس ‌جمهور گفت: بايد از مجلس قدرداني کنيم که همکاري کرد، رهبر معظم انقلاب هم بسيار کمک کردند و نتيجه اين شد که دولتي داريم بر اساس اين چهارچوب. با همين نگاه ادامه خواهيم داد، تلاش مي‌کنيم اين نگاه را نهادينه کنيم.

براي رفع تحريم‌ها و FAFT به مجمع تشخيص نامه خواهم زد

پزشکيان در پاسخ به سوال خبرنگار دنياي اقتصاد مبني بر اين‌که دولت چهاردهم چطور مي‌تواند با رفع ناترازي‌ها به رفع فقر و بهبود اقتصاد کمک کند؟ گفت:  در رابطه با رفع تحريم‌ها ما چاره‌اي نداريم جز اينکه بحث FATF را حل کنيم. نامه‌اي هم به تشخيص مصلحت حتما خواهم نوشت، براي اينکه دوباره بحث FATF را به جريان بگذارند تا بتوانيم حلش کنيم و بايد  حل شود.

وي با بيان اينکه در رابطه با مسائل خارجي تلاش مي‌کنيم ارتباطاتمان را در اول و با اولويت با کشورهاي همسايه بهبود ببخشيم، اظهار کرد: در سفري هم که به عراق و اقليم کردستان عراق و بصره و خود بغداد داشتيم با مسئولان آنجا صحبت کرديم. بيشتر اين نگاه را داشتند که برنامه‌هاي راهبردي با آنها بنويسيم و پروژه‌هاي مشترکي با هم داشته باشيم.

رئيس جمهور افزود: همين کار را مي‌تونيم با پاکستان و ترکمنستان و آذربايجان و ترکيه و کشورهاي همسايه ديگري که داريم داشته باشيم و طبيعتاً همان چيزي که گفتيد کاملاً درست است، لازمه رشد ايجاد بازار آزادي است که بتوانيم ارتباطات و سرمايه‌گذاري هاي خارجي را ايجاد کنيم. ديپلماسي خارجي را بر مبناي عزت و حکمت و مصلحت حتما به پيش مي‌بريم.

در رابطه با «رونق توليد» قدم اول ايجاد بستر مناسب براي توليدکنندگان داخلي است

پزشکيان در پاسخ به پرسش خبرنگار ايرنا، مبني براينکه برنامه هاي دولت چهاردهم در زمينه رونق توليد و دستيابي به رشد اقتصادي ۸ درصدي (براساس برنامه هفتم و سياست هاي کلي نظام و رهبري) و همچنين رفع مشکلات مرتبط با ناترازي انرژي از جمله بنزين و برق با توجه به حساسيت مردم و اثر مستقيم هرگونه اقدام در اين حوزه بر وضعيت زندگي و سفره مردم چيست؟، گفت: در رابطه با رونق توليد قدم اول آزاد کردن و ايجاد بستر مناسب براي توليدکنندگان داخلي است. اکثر توليدکنندگان در رابطه با FATF با مشکلاتي مواجه هستند و بايد در اين زمينه تسهيل گري کنيم.

وي افزود: از نظر کارشناسان براي حل مشکلات کشور نيازمند سرمايه گذاري خارجي هستيم.

رئيس‌جمهور با بيان اينکه در رابطه با ناترازي، امکان ادامه وضعيت اقتصادي کشور با اين روند روز به روز بدتر مي شود. در حوزه انرژي، پولي و محيط زيست ناترازي داريم و اگر رها کنيم روز به روز وضعيت بدتر مي شود، گفت: از شما رسانه ها مي‌خواهيم براي حل ناترازي هاي کشور به ما کمک کنيد و ايده دهيد. اگر بگوييم به ناترازي دست نزنيد صدا بلند مي‌شود و امکان برون رفت از اين مشکلات وجود نخواهد داشت.

قرارداد ۲۵ ساله ايران و چين عملياتي خواهد شد

پزشکيان در ادامه اين نشست در پاسخ به سوال خبرنگار چين با اشاره به رابطه بسيار خوبي جمهوري اسلامي ايران با کشور چين، گفت: بيشتر ارتباطات ما با چين، روسيه و کشورهاي همسايه است.

وي افزود: کاري که چين در ارتباط با ميانجي‌گري ميان ما و عربستان سعودي براي حل مشکلات انجام داد، قدم بزرگ براي هماهنگي در منطقه است.

رئيس‌جمهور با بيان اينکه موافقتنامه مشترک ۲۵ ساله ايران و چين، نيازمند عملياتي شدن است، گفت: به عنوان رئيس جمهور مصمم هستم آن چيزي که نوشته شده و قرار بود اجرا شود، دليل اجرا نشدن آن را بررسي کنيم تا اجرايي و عملياتي شود.

پزشکيان يادآور شد: ارتباط ما در همان بحثي که در راه‌هاي ارتباطي بين کشورهاي منطقه شکل گرفته است، مي‌تواند هدف کشور چين را در دسترسي به بازارهاي ايران  و دسترسي ما به چين را کاملا تطبيق دهد و هماهنگ کند.

وي تصريح کرد: مي‌خواهيم همان شاهراه‌هايي را درست کنيم که قبلا در مسير جاده ابريشم وجود داشت و حالا مي‌گوييم با امکانات و دسترسي‌ها و تکنولوژي‌هاي مناسبي آن را پيش ببريم. چرا که مطمئنا ما با چين يک شريک کاملا همراه و استراتژيکي خواهيم بود و آن را تقويت خواهيم کرد و در ارتباطات بعدي هم که با هم خواهيم داشت، تلاش مي‌کنيم چيزي را که نوشته شده را عملياتي کنيم و همکاري‌ها افزايش پيدا کند.

اولويت اول ما پيدا کردن نگاه و زبان مشترک در داخل است

رئيس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره موانع برداشتن مرزهاي ايران و همسايگان با استفاده از تجربه اتحاديه اروپا و سه اولويت اصلي دولت چهاردهم در سياست داخلي براي بهبود معيشت مردم، گفت: هميشه در ذهنم بوده که چرا رفتار ما مسلمانان باهم نبايد طوري باشد که ديگران با حسرت به برخوردهاي ما با هم نگاه کنند. رسول خدا (ص) مي‌فرمايند که همه شما مسلمانان، نه مؤمنان، با هم برادريد.  

وي افزود: چرا ما بايد با هم مرز داشته باشيم؟ آنها حکومت و اقتدار خود را دارند و ما هم حکومت و اقتدار خود را داريم ولي چرا نبايد کساني که در پاکستان، افغانستان، قزاقستان و ايران هستند، به راحتي سوار قطار شده و به نجف، مدينه، مکه و استانبول بروند؟

رئيس‌جمهور اظهار کرد: وقتي بتوانيم راحت با هم رفت و آمد کنيم، يعني امنيت يکديگر را حفط کرديم، اقتصاد و فرهنگمان را توسعه داديم، بازار را رونق داديم و تبديل به جمعيتي شده‌ايم که نگاه و زبان مشترک با يکديگر داريم و قدرت و يد واحده‌اي در مقابل کساني که بخواهند عليه ما اقدامي کنند، خواهيم شد.

پزشکيان با بيان اين که بايد جنگ و دعوا و طمع نسبت به يکديگر را کنار بگذاريم و دست به دست هم دهيم و مشکلات را حل کنيم، گفت: اگر بتوانيم در قدم اول در داخل مشکلاتان را حل کنيم، آن زمان مي توانيم اعتماد و اطمينان را براي سرمايه‌گذاران، نخبگان و توليد کنندگان ايجاد کنيم، بنابراين بايد بستر را براي کار آنها ايجاد کنيم.  

وي افزود: مساله  FATF و مساله برجام و هرگونه ارتباط با دنيا را بايد حل کنيم، اشتغال و سرمايه گذاري در کشور به وجود بيايد، نه تنها مي‌توانيم معضلات را حل کنيم، مي‌توانيم خود را به چشم‌انداز هاي رهبر معظم انقلاب برسانيم.

رئيس‌جمهور تاکيد کرد:: اولويت اول ما پيدا کردن نگاه و زبان مشترک است؛ دوم بايد اين نگاه و زبان در چشم‌اندازها، سياست‌ها و نگاه و برنامه‌ها شکل بگيرد و سوم عملياتي و طراحي کردن سيستم براي اجرا است که به همه دستگاه‌ها ابلاغ کرديم که براي اين منظور برنامه بنويسند.

غرب مي‌داند که ايران نمي‌تواند به يمن موشک ارسال کند

پزشکيان در پاسخ به سوال خبرنگار الجزيره که پرسيد «کارشناسان بر اين باورند که ايران موشک‌هاي هايپرسونيک به انصارالله يمن داده است و يا تکنولوژي را به آنان انتقال داده است؛ آيا در بحبوبه جنگ غزه و اسرائيل آزمايش موشک هايپرسونيک از يمن عليه غزه انجام داده است؟» گفت: رفتن نيروي انساني به يمن با يک هفته تاخير انجام خواهد شد؛ موشک چطور به آنجا رفته و آنها نديده‌اند. ما در ايران از نوع موشک هايپرسونيک که انصارالله يمن عليه اسرائيل به کار گرفته است، نداريم.

وي افزود: اينکه يمني‌ها توان مقاومت پيدا کرده‌اند، کار يک روز يک هفته و يک سال و  دو سال نيست. به دست آوردن اين تکنولوژي در يک سال جنگ نيز غيرممکن است. اينکه ما با هم هماهنگ هستيم و به يکديگر کمک مي‌کنيم، به اسرائيل که نسل کشي مي‌کند اعتراض مي کنيم و نگاه مشترکي داريم.

رئيس جمهور تاکيد کرد: در مقابل ديدگان دنيا، اسرائيل نسل کشي مي‌کند و کسي هم اعتراض نمي‌کند. اگر غرب نسبت به امنيت اسرائيل نگران است چرا نسبت به غزه و فلسطين نگران نيست. جهان نبايد اجازه دهد يک گروه با قدرت خود و پشتيباني قدرت‌ها مردم بي گناه را نابود کنند و بعد نگران اين باشند که ايران به آنها موشک داده است.

پزشکيان تاکيد کرد: غرب مي‌داند که ايران اصلا نمي‌تواند موشک به يمن ارسال کند؛ ما قدرت موشک داريم اما به يمن موشک نمي‌دهيم. يمن قبل از جنگ، تکنولوژي ساخت موشک را ياد گرفته بود و توليد مي‌کرد.

براي انتخاب وزرا ۲۰ تيم به مدت ۱۰ هزار ساعت کار کردند  

وي در پاسخ به سوال خبرنگار هم ميهمن درباره بالا بودن متوسط سن اعضاي دولت که بالاي ۵۹ سال است و استفاده از نيروهاي جوان در معاونت‌هاي وزارتخانه‌ها، بيان کرد: اين حرف کاملا درستي است، بنا را بر اين گذاشته بوديم که ميانگين سني وزرا ۵۵ سال باشد. ولي در فراخوان‌هايي که داديم و عزيزاني که براي ما سوابق فرستادند و تيم‌هايي که اين سوابق را بررسي مي‌کردند، حدود ۲۰ تيم بودند و به همه کساني که گفته بوديم مي‌توانند به ما کمک کنند، شرح حال ارائه بدهند.

رئيس‌جمهور با بيان اينکه اين ۲۰ تيم به همراه شوراي سياست‌گذاري بيش از ۱۰ هزار ساعت کار کردند تا تيم نهايي براي وزرا تعيين شود، اظهار کرد: افرادي که خود را نامزد کرده بودند يا آنهايي که جريان‌ها و جناح‌ها معرفي کرده بودند، در ارزيابي‌ها شد، آنچه که امروز مي‌بينيد.

پزشکيان اضافه کرد: مديران ما معمولا طول عُمر زيادي ندارند و در روند سازمان پله به پله بالا نمي‌آيند، لذا تعداد مديراني که بر اساس ثبات سازمان در سيستم هستند، خيلي کم است.

وي با بيان اينکه به وزرا گفته‌ايم تا از نخبگان، دانشجويان و افراد جوان در کنار خود استفاده کنند، گفت: اين رويه سبب خواهد شد همراه معاونان تجربه‌اي کسب کنند؛ در مراحل پايين‌تر هم به جوانان ميدان بدهند تا رشد کنند ضمن آنکه در حين رشد، آموزش‌هاي لازم را ببينند.

از جوانان، مذاهب و قوميت‌ها استفاده مي‌کنيم

رئيس‌جمهور با بيان اينکه براي سازمان اداري و استخدامي دنبال فردي است که مفاهيم مديريت عملکرد نيروي انساني را بداند، اظهار کرد: چرا که صرف اينکه يکي رئيس شود و پست سازماني بدهيم، نتيجه‌اي ندارد؛ هر نيروي انساني احتمال اشتباه دارد اما وظيفه آن مسئول، تربيت و ارتقاي نيروي انساني است نه اينکه اگر اشتباه کرد، او را کنار بگذاريم و فرد ديگري را جانشين کنم و همين روند دوباره تکرار شود.

پزشکيان گفت: در ۴۵ سال گذشته نيروي انساني آورده‌ايم و اين اتفاق تکرار شده و  نتيجه‌اش اين شده که وقتي به پرونده نگاه مي‌يکنيم، نيرو نمي‌بينيم. البته قول مي‌دهيم حتما از جوانان، خواهران، مذاهب و قوميت ها بر اساس شايستگي در مديريت ها استفاده کنيم.

تلاش مي‌کنيم که ارتباطمان را با همه کشورهاي اسلامي تقويت کنيم

وي در پاسخ به سوال خبرنگار الميادين درخصوص سفر وليعهد عربستان به تهران گفت: باور و اعتقاد من اين است که ما با هم برادريم، چرا بايد با هم رفت و آمد نداشته باشيم، چرا بايد با هم اختلاف داشته باشيم. هر حرکتي بتواند ما را به هم نزديک‌تر کند، من شخصا از آن استقبال مي‌کنم.

رئيس‌جمهور افزود: حضرت علي(ع) در وصيتنامه‌اش، فرموده‌اند، هر اختلافي را که بتوانيم در ميان مسلمانان حل کنيم از سال‌ها نماز و روزه ارزشش بالاتر است و اين باور ما هم است. چه با عربستان سعودي، چه با مصر و چه با اردن و چه با همه کشورهاي اسلامي تلاش خواهيم کرد ارتباطامان را تقويت کنيم.

بايد توسعه را به جايي ببريم که امکان توسعه در آن وجود دارد

پزشکيان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري دانشجو درباره انتقال پايتخت از تهران و عدم امکان ساخت مسکن جديد در تهران، گفت: بنا به گفته وزير راه و شهرسازي براي حل معضلات مسکن در تهران و ايجاد  توسعه، بايد بين منابع و مصارف نيازها و داشته‌ها تعادل ايجاد کرد. اگر منابع را نبينيم و مصرف را بالا ببريم، قطعا يک روز نابود خواهيم شد.

وي افزود: نشست زمين در تهران از نظر محيط زيستي وحشتناک است. آب‌هاي زيرزميني رو به اتمام است و تمام سدهايي که در اطراف تهران است، در صورت کاهش بارندگي تمام خواهد شد. برهمين اساس بايد  توسعه را به جايي ببريم که امکان توسعه در آن وجود دارد. اکثر شهرهاي بزرگ دنيا کنار درياست. ما يک امکان بزرگ در کنار خليج فارس داريم که بسياري از کشورها حسرت آن را مي‌کشند.  

رئيس‌جمهور با بيان اينکه بايد تراکم را به سمتي بکشانيم که در آنها امکان ماندن وجود دارد، اظهار کرد: بايد تعادلي بين زيست‌محيط و ادامه زندگي به وجود بياوريم. همچنين بيشتر کارخانه‌هاي اطراف تهران، ماده اوليه را از کنار خليج فارس مي‌آورند آن را تبديل کرده و دوباره به خليج فارس ارسال مي کنند که سبب افزايش قيمت تمام شده کالا مي‌شود.

پزشکيان گفت: اينگونه نيست که بگوييم ساخت و ساز مسکن يکدفعه در تهران متوقف خواهد شد، چرا که اين يک معضل است. بايد رسانه در اين زمينه به ما کمک کند. در غير اين صورت با ادامه اين روند در همه حوزه‌ها به طرف فروپاشي مي‌رويم.

قرار نيست به خاطر اشتباه آدم‌ها را کنار بزنيم

وي در پاسخ به سوال خبرنگار کيهان درباره حضور افراد زاويه‌دار با مباني انقلاب و نظام در پست‌هاي کليدي مي تواند موقعيت دولت را با خطر جدي مواجه کند، رهبري نيز در مورد انتصاب افراد زاويه دار و بدسابقه هشدار دادند، اما متأسفانه شمار زيادي از فعالان فتنه در دولت شما پست و مقام گرفتند، آقاي رئيس جمهور آيا از اين انتصابات خبر داريد؟ تصريح کرد: چيزي که شما مي‌گوييد فتنه، من با يک نگاهي در يک صف [به موضوعي] اعتراضي کرده‌ام، شما در صف ديگر اعتراض ديگري کرديد؛ شما تصور مي‌کنيد حق با شماست، طرف مقابل تصور مي‌کند حق با اوست. اينها تصورات است، هرکس تصور مي‌کند حق با اوست.  

رئيس‌جمهور تاکيد کرد: نگاه ما اين است که همه در چارچوب چشم‌اندازي که رهبري تعيين کردند و سياست‌هاي کلي‌اي که ابلاغ کردند عمل خواهيم کرد، اگر کسي در گذشته بر اساس نگاهي که شما داريد و شايد حق هم با شما باشد، مي‌خواهد الان کمک کند و آدم توانمندي هم است، به او بگوييم چون در گذشته فلان موضع را اتخاد کرده‌ايد، چگونه مي‌خواهيم وحدت کنيم و وفاق داشته باشيم؟  

پزشکيان گفت: قرار نيست به خاطر اشتباه، آدم ها را کنار بزنيم. وفاق يعني بپذيريم عيب‌هايي داشته‌ايم، اين عيب‌ها را ناديده مي‌گيريم، مي‌خواهيم بر اساس قانون و رهنمودهاي مقام معظم رهبري عمل کنيم، اگر خلاف آن عمل کردند با آن‌ها برخورد مي‌کنيم.

حتما به ترکيه خواهم رفت

وي در پاسخ به خبرنگار آناتولي درباره  گسترش ارتباطات با ترکيه و کشورهاي اسلامي گفت: ترکيه کشور دوست و برادر ماست و مي‌شود گفت قوم و خويش هستيم. باور و فرهنگ و اعتقادات ما در هم تنيده است و انگيزه و خواست ماست که سرمايه‌گذاري مشترک با ترکيه داشته باشيم.

رئيس‌جمهور افزود: مي‌توانيم مسيري درست کنيم که ايرانيان راحت به ترکيه بيايند و شما نيز راحت به ايران، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان برويد. حتما به ترکيه خواهم رفت و دعوت خواهيم کرد که مقامات و سرمايه‌گذاران و دانشگاهيان ترکيه به ايران بيايند.

جلوي پرونده‌سازي عليه منتقدان را مي‌گيريم

پزشکيان در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا درباره لزوم برگزاري کرسي‌هاي آزادانديشي و حمايت از برگزاري آنها، گفت: کرسي آزادانديشي اين نيست که اگر حرفي بزنيم ضد انقلاب شويم و ما را از پُست و شغلمان بيرون کنند. به دستور رهبر معظم انقلاب از کرسي‌هاي آزادانديشي حمايت خواهيم کرد و جلوي پرونده‌سازي عليه منتقدان را خواهيم گرفت.  

وي افزود: اگر بلد نيستند جواب منتقد را بدهند، نبايد منتقد را اخراج کنند، بايد خود را اصلاح کنند. با زور، دعوا، اخراج و تبعيد، مملکت درست نمي‌شود؛ مملکت با گفت‌وگو درست مي‌شود.

رئيس‌جمهور تاکيد کرد: در بررسي پرونده و برگرداندن دانشجويان اخراجي تأکيد داريم. منظور اين نيست که توطئه‌گر برگردد؛ توطئه‌گر بايد توسط قوه قضاييه محاکمه شود.

مملکت براي عده‌اي خاص نيست بلکه براي همه است

پزشکيان در پاسخ به سؤال خبرنگار انصاف نيوز درباره ابرپروژه مورد نظر رئيس جمهور، گفت:ابرپروژه‌هاي مورد نظرم نرم افزاري و ديگري سخت افزاري است. آنکه نرم افزاري است، به وحدت و انسجام و وفاق ملي و ايجاد اميد و مشارکت و دوباره به صحنه آوردن مردم برمي گردد تا جو نااميدي که مردم تصور مي‌کردند، مملکت براي عده‌اي خاص است و بقيه اگر خوششان نيامد، بلند شوند، بروند، از اين حالت خارج شوند.

وي با بيان اينکه مملکت  براي همه است، يادآور شد: اينگونه نيست که تصور کنيم عقل کل ما هستيم و بقيه اگر خوششان نيامد، نباشند؛ البته اين چيزي است که حل کردنش به اين راحتي نيست و بحث‌هاي نرم افزاري از سخت افزاري پيچيده است؛ تغييرات نرم افزاري بايد خود را در انديشه و رفتار نشان دهد و تغيير رفتارها بعضا به دهه‌ها مي رسد.

رئيس‌جمهور با بيان اين مطلب که براي من خيلي مهم است، اين باور را در مردم ايجاد کنيم که با با آنهاييم و مردم بايد به ما کمک کنند که مملکت را درست کنيم، گفت: اين يکي از بزرگترين دغدغه‌هاي ماست و دغدغه‌هايي که دوستان ما مي‌گويند چرا فلان فرد را در فلان سِمت گذاشته‌اي؟ بايد بگويم همه اشتباه مي‌کنيم و معصوم نيستيم، اما هنر اين است که عيب‌هاي هم را اصلاح و نقاط قوت را تقويت کنيم.

موضوع رانت، فساد، رشوه، زمين خواري و قاچاق را پيگيري مي‌کنيم

پزشکيان درباره رانت، فساد، رشوه، زمين خواري و قاچاق گفت: عده اي را مسئول بررسي آنها کرده‌ايم وشنبه در اين خصوص جلسه داريم. البته وقتي نايب رئيس مجلس بودم، اين مباحث را پيگري مي‌کردم.

وي يادآور شد: اگر بتوانيم کد ملي، کد پستي و کد زمين و ماده ۱۶۹ مکرر قانون ماليات هاي مستقيم را به هم وصل کنيم، هيچ کس نمي‌تواند به راحتي جنسي را قاچاق کند يا نمي‌تواند به راحتي رشوه بگيرد يا در حساب خويشاوندانش واريز کند. چون سيستم کاملا يکپارچه است و امکان تخلف وجود ندارد.

رئيس‌جمهور اضافه کرد: آنچه مردم از آن گلايه دارند، رانت‌ها، رشوه‌ها و دزدي هاست که اگر حل شود، آرامش در مردم ايجاد و ثبات فکري و امنيتي نيز در جامعه ايجاد مي شود.  برهمين اساس به دنبال ايجاد شاهراه‌ها هستيم و اگر بتوانيم زيرساخت‌هاي حمل و نقلي را چنان ايجاد کنيم که به هم متصل شوند و ناترازي‌ها را اصلاح کنيم، «شق القمر» کرده‌ايم.

ما به دنبال سلاح اتمي نيستيم

پزشکيان در پاسخ به سوال خبرنگار فرانس ۲۴ مبني براينکه درباره رفع تحريم‌ها چگونه مي‌خواهيد از سد تحريم‌هاي بين‌المللي ناشي از تحريم‌هاي مستقيم آمريکا عليه ايران و اقتصاد کشور عبور کنيد؟ گفت:  ما بايد با هم تعامل داشته باشيم. کسي که نمي‌خواهد ما با هم تعامل کنيم قدرت هاي جهاني هستند. ما به دنبال سلاح اتمي نيستيم، آنها هستند که ما را تهديد مي‌کنند.  

وي افزود: در مقابل قدرت بايد قدرت داشته باشيم تا بتوانيم بمانيم. ما براي حفظ امنيت مردم و کشورمان نياز به قدرت دفاعي داريم، ما هيچ‌وقت شروع کننده هيچ جنگي نبوديم شما ۲۰۰ سال گذشته را نگاه کنيد. قدرت دفاعي‌مان را که بتوانيم از مردم‌مان دفاع کنيم از دست نخواهيم داد، مگر اينکه همه خلع سلاح شوند.  

رئيس جمهور اظهار کرد: من از روز اولي که حرف زدم گفتم همه بايد با هم وحدت کنيم، اختلاف نکنيم، حق همه را بدهيم، عدالت داشته باشيم، با همسايگان هم همين حرف را داريم و مي‌خواهيم گفت‌وگو کنيم و با هيچ کشوري دعوا نداريم.

در مدت يک سال با حرکتي بسيجي، مشکل مناطق محروم از مدرسه را حل خواهيم کرد
 
پزشکيان در پاسخ به سوال روزنامه جام‌جم در مورد موضوع عدالت و ايجاد توازن بين مدارس دولتي و خصوصي، گفت: روند اصلاح بسته به هدف، نياز به زمان دارد.  قابل قبول نيست که افراد مناطق محروم نتوانند رشد کنند و به دانشگاه بروند و افرادي که با پول و مدارس ويژه بالا مي‌آيند تمام، کرسي‌ها را بگيرند.
 
وي اضافه کرد: تصميم گرفتيم همراه با قرارگاه خاتم، بنياد مستضعفان و چند نهاد زير نظر مقام معظم رهبري، با حرکت بسيجي براي تمام شهرهايي که منطقه محروم هستند و مدرسه ندارند برنامه ريزي کنيم و اين مشکل را در عرض يکسال حل کنيم. براي اين موضوع بايد از نرم‌افزاري، فضا و تجهيزات و معلمان و روش آموزش، اصلاحات انجام شود.

نماينده‌اي از برنامه و بودجه براي نظارت بر اجراي برنامه هفتم در هر وزارتخانه حضور مي‌يابد

رئيس‌جمهور در پاسخ به خبرنگار خانه ملت که پرسيد «با توجه به مصوبه مجلس در خصوص کميته راهبري برنامه توسعه، اين کميته چه زماني تشکيل خواهد شد؟» گفت: قانون برنامه براي هر وزارتخانه بند به بند مشخص شده است، دستورالعملي به وزرا ابلاغ شد و قرار است نماينده‌اي از برنامه و بودجه براي نظارت حضور داشته باشد.

پزشکيان افزود: قرار است قانون برنامه مرتبط به هر وزارتخانه و معاونت مربوطه براساس ابزار تعيين شده چارچوب کاري را تعيين و گزارش دهد و در اين گزارش قرار است بگويد که کدام بند قانون قابل اجراست و کدام بند قابل اجرا نيست. در همين ابتدا به مجلس اعلام کنيم که اين بندها به اين دلايل قابل اجرا نيست، چهار سال ديگر نياييد و بگوييد اجرا نکرده‌ايد.

وي اضافه کرد: آنها که قابل اجراست نيز ما بايد تعيين کنيم که چه کسي، با چه امکاناتي، چه کاري را انجام خواهد داد.

روسيه ارتباط راهبردي با ما دارد
 
رئيس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار راشاتودي درباره سفر وي به مسکو و حضور در سران عضو بريکس و توسعه روابط با روسيه، گفت: ارتباط ما با روسيه، چين و کشورهايي که در دوران تحميل تحريم ناجوانمردانه‌ به ملت ما کمک کردند، بسيار خوب بوده و اين همکاري را با قدرت ادامه مي‌دهيم. اينگونه نيست که اگر با دنيا گفت‌وگو، صلح و معامله کنيم، دوستانمان را فراموش کنيم.

پزشکيان افزود: روسيه هم همسايه ماست هم ارتباطات مناسب اقتصادي، اجتماعي و راهبردي با ما دارد و اين ديدارها مي‌تواند مصوبات و نگاهي که شهيد رئيسي و وزارت امور خارجه داشت را عملياتي تر و اجرايي تر کنيم.

وي تاکيد کرد: مطمئن هستم اگر با کشورهاي بريکس و منطقه‌اي تعامل کنيم، تحريم‌هاي ناجوانمردانه اي که بر ما تحميل مي‌کنند، نخواهد توانست اثرگذار باشد.

رئيس‌جمهور گفت: دوست نداريم با ديگران اختلاف و قطع رابطه کنيم اما دوست هم نداريم کسي به ما زور بگويد و زير بار زور برويم.

آمريکايي‌ها برادري خود را ثابت کنند

پزشکيان در پاسخ به سوال خبرنگار پايگاه خبري عصر ايران درباره رفع فيلترينگ پيام رسان‌ها، گفت: در حال نوشتن برنامه‌اي هستيم که بتوانيم با جريانات ذي‌ربط، درباره اين روند مذاکره کنيم و موضوع در دستور کار است و پيگير جمع بندي آن در شوراي عالي امنيت ملي هستيم. بر همين اساس تلاش مي‌کنيم تا موضوع سريعتر نهايي و اجرايي شود.

وي همچنين درباره سفر قريب الوقوع خود به نيويورک براي شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومي سازمان ملل گفت: در حال برنامه ريزي سفر آمريکا هستيم و بايد خود را براي حضور موثر در اين نشست آماده کنيم  تا بتوانيم از حقوق مردم کشورمان دفاع کنيم.  چرا که ما صلح طلب هستيم نه جنگ طلب.

رئيس‌جمهور در ادامه درباره ديگر سوال خبرنگار عصر ايران مبني بر احتمال ديدارش با رئيس جمهور آمريکا، تصريح کرد: آنها بايد برادري خود را ثابت کنند تا ببينيم به تعهداتشان پاي بند هستند يا نه؛ چون آنها همه راه‌ها را بر روي ما بسته‌اند.

پزشکيان تاکيد کرد: آمريکايي‌ها بايد نشان دهند که با ما دشمني ندارند؛ ما دور کشور آنها پايگاه نزديم و آنها را تحريم نکرديم. بلکه ما با مردم آمريکا برادريم.

اقتصاد ما مريض است و مداخله و عمل مي‌خواهد

وي در پاسخ سوال به خبرنگار روزنامه شرق درباره کنترل گراني‌ها و همچنين مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي درباره کنکور، گفت: بايد مستقر مي‌شديم، سپس با شما خبرنگاران صحبت مي‌کرديم؛ تا حدودي ثبات پيدا کرده‌ايم.

رئيس‌جمهور با بيان اينکه اقتصاد ما مريض است و مريض مداخله و عمل مي‌خواهد، اظهار کرد: اقتصاد ايران مداخلاتي را طلب مي‌کند. بايد کمک کنيد که بتوانيم روش‌هاي درمان را اجرايي کنيم. اگر بخواهيم مملکت از اين وضعيت خارج شود، بايد اقتصاد بيمار را درمان کنيم. ممکن است دارويي که مي‌دهيم تلخ باشد پس نبايد بگوييم چرا به مردم داروي تلخ مي‌دهيد.

پزشکيان افزود: اگر لازم شد مداخلاتي انجام مي‌دهيم، بپذيريم که اين مداخلات مي‌تواند آينده روشني داشته باشد. دعواها اجازه هيچ مداخله‌اي را به هيچ سياست‌گزاري نداده است. درمان، مداخله نياز دارد و مداخله مقداري ناملايماتي به همراه دارد که بايد آن را بپذيريم.

وي درخصوص مصوبه شوراي انقلاب فرهنگي درباره کنگو هم گفت: بنا شده است درباره مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي بحث کنيم.

تورم در تدوين بودجه سال  آينده چگونه کنترل مي‌شود؟

رئيس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سيما در مورد چگونگي کنترل تورم در تدوين بودجه سال آينده، گفت:  براي اصلاح اين روند بايد سه اصل را در مديريت اجرايي کرد، اينکه در قانون برنامه چه کسي مسئول است؟ چگونه بايد عمل کند؟ چگونه پاسخگو باشد؟ اين اصل بر اساس چند استراتژي بايد انجام شود؛ اگر کسي کار کرد و اثرگذاري داشت بايد پاداش بگيرد، اگر اثرگذاري و موفقيت نداشت چرا بايد پاداش بگيرد؟

با عراق به لحاظ فرهنگي، رفتاري، اخلاقي مثل هم هستيم

پزشکيان در پاسخ به سوال خبرنگار«العهد عراق» درباره اينکه آيا ساز و کاري وجود دارد براي اينکه بتوانيد توافقنامه‌هاي خودتان را با عراق به صورت پايدار داشته باشيد و بتوانيد توافقنامه‌ها و به‌خصوص راه‌آهن شلمچه بصره را عملياتي کنيد؟ گفت: وقتي که به عراق رفتيم خيلي با هم صميمي بوديم واحساس مي‌کرديم به لحاظ فرهنگي، رفتاري، اخلاقي و باوري مثل هم هستيم و چندان با هم تفاوتي نداريم، به‌خصوص در مرزها، اين‌طرف مرز و آن‌طرف مرز با هم قوم و خويش هستند.

وي افزود: ما به اقليم کردستان عراق و بعد هم به بصره رفتيم، استقبال خيلي خوبي از ما شد. مسعود بارزاني در مهاباد ايران ما به دنيا آمده. من هم در مهاباد به دنيا آمده‌ام. ما مي‌توانستيم خيلي راحت با هم ارتباط برقرار کنيم اما دعوا انداختند، يک عده را آنجا مسلح مي‌کنند که بيايند اين‌طرف و دعوا راه بيندازند.

رئيس‌جمهور تاکيد کرد: قرار شده آنها امنيت را حفظ کنند، ما هم امنيت را حفظ کنيم و ارتباطمان را درست کنيم و اقتصاد خوبي داشته باشيم و در تمام زمينه‌هايي که امکان دارد به همديگر کمک کنيم در حالي که آمريکا دلش مي‌خواهد ما با هم دعوا کنيم، ما اگر عاقل باشيم با هم دعوا نخواهيم کرد.

موضع جديد رئيس‌جمهور درباره فعاليت گشت ارشاد

خبرنگار مجله انديشه پويا ابتدا خطاب به پزشکيان، گفت: براي اينکه به اينجا برسم ميان بُر رفتم که گير گشت ارشاد نيفتم. رئيس جمهور هم به او گفت که گشت ارشاد اذيت مي‌کند؟ قرار نبود اذيت کنند. پيگيري مي‌کنيم ادامه ندهند.

رئيس‌جمهور سپس در پاسخ به سوال اين خبرنگار مبني براينکه در مورد جلب اعتماد عمومي جامعه چه برنامه‌اي داريد؟، گفت: قرار نيست وفاق فقط در بالا شکل بگيرد، بايد آرامش و وحدت شکل بگيرد و اگر مشارکت مردم را نداشته باشيم به جاي نخواهيم رسيد. بلکه همه بايد کمک کنيم آرامش و انسجام در چارچوب قوانين نهادينه شود.

پزشکيان با بيان اينکه احترام به فرهنگ‌هاي جامعه، نشانه توسعه يافتگي است، گفت: هنجار شکني به معناي توسعه يافتگي نيست. بلکه احترام متقابل يکي از اصول توسعه است و اگر نتوانيم اين کار را انجام  دهيم به جايي نخواهيم رسيد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html